Phishing At The River Of News
CRT computer screens, multiple video splitters, computer, custom software
- dimensions variable -
2009 –

The installation “Phishing At The River Of News” is composed of a series of used CRT computer monitors of different brands, all of which have been arranged on the ground screen-by-screen and positioned on their backs. All monitors display one and the same image, produced by software that runs in the background. The image is a constantly changing pattern formed by multiples of just one Internet banner ad at a given time, which is downloaded live. The banners are taken from the home pages of more than 9000+ international news portals that are continuously read out by the software in the background.

The ad banners – live and unfiltered Internet downloads – convey a most extensive spread of content shown anywhere in the world at this very moment. Viewed from a distance, the shape and color of the ads dissolves, merging the individual screens into a single flickering, continuously changing overall image. By displaying Christmas motifs alongside ads for summer holidays, election campaigns or appeals for donations to the Haiti earthquake victims the elements also make concrete reference to everyday life. They reflect temporal and regional as well as cultural and social events of individual countries and regions.

Die Installation „Phishing At The River Of News“ besteht aus einer Reihe von gebrauchten Computer-Röhrenmonitoren verschiedenster Fabrikate, die Bildfläche neben Bildfläche sowie auf ihren Rückseiten liegend auf dem Boden arrangiert sind. Die Monitore zeigen alle das gleiche Bild, welches von einer im Hintergrund laufenden Software erzeugt wird. Zu sehen sind wechselnde Muster aus je einem Internet-Werbebanner, der live geladen wird. Die Banner stammen von den Startseiten von über 9000+ internationalen Newsportalen, die von der Software kontinuierlich im Hintergrund ausgelesen werden.

Die Werbebanner - live und ungefiltert aus dem Internet heruntergeladen - transportieren die unterschiedlichsten Inhalte, die gerade in diesem Moment irgendwo auf der Welt beworben werden. Aus der Distanz betrachtet lösen sich diese Anzeigen in Form und Farbe auf, so dass sich die einzelnen Bildschirmoberflächen zu einem sich stetig verändernden, flimmernden Gesamtbild zusammenfügen. Indem neben Weihnachtsmotiven Werbeanzeigen für Sommerreisen oder Spendenaufrufe für die Erdbebenopfer in Haiti erscheinen, verweisen die Elemente gleichzeitig aber auch ganz konkret auf das alltägliche Leben. Sie spiegeln sowohl zeitliche und regionale als auch kulturelle und soziale Ereignisse der einzelnen Länder und Regionen wider.

Video: Cem Yücetas
Installation view, shot on 2010-03-02 in Frankfurt am Main

Installation video, detail video 2, detail video 3